?
TODAM
April 13 - May 11, 2024
Catalogue / Press Release
CDA will present TODAM's solo exhibition <?> as the third exhibition of 2023. This exhibition is significant in that it is filled with works composed entirely of the artist's original designs, rather than the 'character parody' style works that have been exposed through various media. Known for his character-based, "pissed off" works, this will be the first time that the artist's very Todam-esque "cute" immortal flowers will be on display. The first thing that stands out in the exhibition is a series of single flowers that showcase the artist's witty imagination and expressiveness. A staggering 43 images of flowers are displayed in rows, each one of which is quite impressive. Three-dimensional and relief works reminiscent of bouquets or flower gardens are also important elements of the exhibition. In addition, there are about 55 new works, including a bee that has come to smell the flowers.
TODAM
April 13 - May 11, 2024
Catalogue / Press Release
CDA will present TODAM's solo exhibition <?> as the third exhibition of 2023. This exhibition is significant in that it is filled with works composed entirely of the artist's original designs, rather than the 'character parody' style works that have been exposed through various media. Known for his character-based, "pissed off" works, this will be the first time that the artist's very Todam-esque "cute" immortal flowers will be on display. The first thing that stands out in the exhibition is a series of single flowers that showcase the artist's witty imagination and expressiveness. A staggering 43 images of flowers are displayed in rows, each one of which is quite impressive. Three-dimensional and relief works reminiscent of bouquets or flower gardens are also important elements of the exhibition. In addition, there are about 55 new works, including a bee that has come to smell the flowers.
?
2023년 3월 24일 - 4월 15일
카탈로그 / 보도자료
CDA는 2023년의 세 번째 전시로 TODAM(토담) 작가의 개인전<?>을 선보인다. 이번 전시는 그동안 여러 매체를 통해 노출되었던 ‘캐릭터 패러디’ 방식의 작품이 아닌, 오직 작가의 오리지널 디자인으로 구성된 작품들로 채워진 전시라는 부분에서 큰 의미가있다. 토담 오리지널의 첫 번째 테마는 바로 꽃(Flower)이다.캐릭터 기반의 ‘킹받는’ 작업물로 이름을 알린 토담이 선보이는지극히 토담스러운 ‘커여운’ 영생의 꽃들이 처음으로 공개되는자리가 될 예정이다. 출품작으로는 작가의 재치 있는 상상력과 표현력이 돋보이는 꽃 한 송이 연작이 가장 먼저 눈에 띈다. 무려 43개의 이미지로 구현된 송이송이의 꽃 작품들이 열을 맞춰 전시되어 모습이 가히 인상적이다. 꽃다발 또는 꽃의 정원을 연상시키는 입체 작품과 부조 형태의 작품도 전시를 구성하는 중요한 요소다. 더불어 꽃향기를 맡고 찾아온 꿀벌까지 포함해서 약 55점의 신작으로 이번전시에 출품된다.
2023년 3월 24일 - 4월 15일
카탈로그 / 보도자료
CDA는 2023년의 세 번째 전시로 TODAM(토담) 작가의 개인전<?>을 선보인다. 이번 전시는 그동안 여러 매체를 통해 노출되었던 ‘캐릭터 패러디’ 방식의 작품이 아닌, 오직 작가의 오리지널 디자인으로 구성된 작품들로 채워진 전시라는 부분에서 큰 의미가있다. 토담 오리지널의 첫 번째 테마는 바로 꽃(Flower)이다.캐릭터 기반의 ‘킹받는’ 작업물로 이름을 알린 토담이 선보이는지극히 토담스러운 ‘커여운’ 영생의 꽃들이 처음으로 공개되는자리가 될 예정이다. 출품작으로는 작가의 재치 있는 상상력과 표현력이 돋보이는 꽃 한 송이 연작이 가장 먼저 눈에 띈다. 무려 43개의 이미지로 구현된 송이송이의 꽃 작품들이 열을 맞춰 전시되어 모습이 가히 인상적이다. 꽃다발 또는 꽃의 정원을 연상시키는 입체 작품과 부조 형태의 작품도 전시를 구성하는 중요한 요소다. 더불어 꽃향기를 맡고 찾아온 꿀벌까지 포함해서 약 55점의 신작으로 이번전시에 출품된다.
CDA is pleased to present TODAM's solo exhibition
<?> as the third exhibition of 2023. This exhibition is significant in that it is not a 'character parody' type of work that has been exposed through various media, but an exhibition filled with works consisting only of the artist's original designs. The first theme of TODAM's original work is Flow-er. Known for his character-based, "pissed off" works, this will be the first time that the artist's very own "cute" eternal flowers will be on display. The first thing that stands out among the entries is a series of single flowers that showcase the artist's witty imagination and expressiveness. A total of 43 images of the single flower are displayed in rows, making a scissor-like impression. Three-dimensional and relief works reminiscent of bouquets or flower gardens are also important elements of the exhibition. In addition, about 55 new works, including a bee that has come to smell the flowers, will be exhibited in this exhibition. Above all, the exhibition will be filled with 'cute' works by TODAM, who is known for his 'pissed off' works.
TODAM's works visualize images in a way that distorts personal memories as the object of expression. In this process, the artist introduces a somewhat unfamiliar emotion or situation, such as 'pissed off', into his work, which is a typical characteristic of his work. The 'exasperation' referred to here mainly describes the viewer's emotions when confronted with an image that has been distorted and deformed by the artist, which is not in the realm of anger, but rather in the range of emotions caused by puzzlement. There is a subtle gap between the image that is universally conceived in the viewer's perception and TODAM's. This is where TODAM's work begins. The fact that the emotion that follows the viewing of the artwork is 'pissed off' is a clear reason and basis for the ubiquity of his work, despite the somewhat universal subject matter and mode of expression of 'distortion of memory'. It is also impressive that since last year, images of his work have spread rapidly through Instagram.
From this perspective of visual playfulness, TODAM's work is quite valuable and has a lot of potential for growth. However, CDA also notes the timeliness of the work beneath this superficially colorful exterior. TODAM's work is exposed to viewers in a variety of ways, both online and offline, and generates multiple interactions, and there is a clear singularity to this. The people who are enthusiastic about the works, the comments they leave, and the way or medium in which these processes occur and spread, all symbolize a specific era. The artist explains that the reason he titles all of his works with a '?' (question mark) is to leave room for the audience to intervene, which can also be interpreted as reflecting the characteristics of the times. Perhaps the inability to leave the question mark alone is a trace left by the older generation. CDA would like to use TODAM's work as an opportunity to talk about the value and purpose of art in the current era, and the ways and attitudes of enjoying it.
Written by CDA Director, Hyuncheol Moon
CDA는 2023년의 세 번째 전시로 TODAM(토담) 작가의 개인전<?>을 선보인다. 이번 전시는 그동안 여러 매체를 통해 노출되었던 ‘캐릭터 패러디’ 방식의 작품이 아닌, 오직 작가의 오리지널 디자인으로 구성된 작품들로 채워진 전시라는 부분에서
큰 의미가 있다. 토담 오리지널의 첫 번째 테마는 바로 꽃(Flow-er)이다. 캐릭터 기반의 ‘킹받는’ 작업물로 이름을 알린 토담이
선보이는 지극히 토담스러운 ‘커여운’ 영생의 꽃들이 처음으로 공개되는 자리가 될 예정이다. 출품작으로는 작가의 재치 있는 상상력과 표현력이 돋보이는 꽃 한 송이 연작이 가장 먼저 눈에띈다. 무려 43개의 이미지로 구현된 송이송이의 곷 작품들이 열을 맞춰 전시되어 모습이 가위 인상적이다. 꽃다발 또는 꽃의 정원을 연상시키는 입체 작품과 부조 형태의 작품도 전시를 구성하는 중요한 요소다. 더불어 꽃향기를 맡고 찾아온 꿀벌까지 포함해서약 55점의 신작으로 이번 전시에 출품된다. 무엇보다 기존에 ‘킹받는’ 작업물로 이름을 알린 토담이 선보이는 ‘커여운’ 작품들이 전시장을 가득 채울 예정이다.
토담 작가의 작품은 개인의 기억을 그 표현의 대상으로 하며 이를 왜곡하는 방식으로 이미지를 시각화한다. 이러한 작업 과정에서 작가는 ‘열받음’이라는 다소 낯선 감정이나 상황을 작품에 대입시키는데, 이것이 바로 그의 작품이 가지는 대표적인 특징이다. 여기서 언급되는 ‘열받음’은 주로 작가에 의해 왜곡되 고변형된 이미지를 마주한 관객의 감정을 형용하는데, 분노의 영역이 아닌 의아함에 기인한 감정의 범위에 있다고 보는 것이 맞다. 관객의 인식에 보편적으로 착상된 이미지와 토담의 그것 사이에는 묘한 괴리가 있다. 토담의 작품은 바로 이 부분에서 시작된다. 미술작품 감상에 뒤따르는 감정이 종류가 ‘열받음’이라는 점은, ‘기억의 왜곡’이라는 다소 보편적인 대상과 표현 방식에도 불구하고 그의 작품이 어디서나 눈에 띄는 명징한 이유이자 근거이다. 작년부터 인스타그램을 통해 토담 작가의 작품 이미지가 급속도로 확산한 점도 인상적이다. 이는 그의 작업이 가지는 독창성과 이슈성을 시사한다.
이처럼 시각적 유희라는 관점에서 토담의 작품은 그 가치가 상당히 돋보이며 성장의 가능성이 농후하다. 하지만 CDA는 이처럼 표면적으로 드러난 화려한 겉모습의 이면에 있는 작품이 가진 시대성에도 주목한다. 토담의 작품은 온, 오프라인을 아우르며 다양한 방식으로 관람객 노출되며 여러 상호작용을 일으키고있으며 여기에는 분명한 특이점도 있다. 작품에 열광하는 대상도, 그들이 남기는 시쳇말로 ‘킹받는다’라는 감상평도, 그리고 이러한 일련의 과정이 발생하고 확산되는 방식이나 매체 모두 특정 시대를 상징한다. 작가는 자신의 모든 작품의 제목을 ‘?(물음표)’로 통일하는 이유를 관객의 개입할 수 있는 여지를 남기는 것이라 설명하는데, 이러한 방식 또한 시대적 특성을 반영하는 것으로 해석할 수 있다. 물음표를 가만히 두지 못하는 것이 어쩌면 기성세대가 남긴 흔적일 수도 있다. CDA는 토담의 작품을 계기로 현시대에서 미술이 가지는 가치나 목적은 무엇이며, 이것을 향유하는 방식과 태도에 관하여 이야기를 나누고자 한다.
(글.문현철)